keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

Suba part 2: Norja!

Kata:

Sitten Norjan reissuun! Tää oli ehdottomasti mun suosikkipäivä koko kenttäkurssilta. Tai no paha sanoa, nimittäin toinenkin Norja-reissu oli aika mieletön :D

No anyway, tää oli tällainen elämyspäivä. Eli ei tehty mitään erikoisempaa kuin bongailtiin siistejä lintuja ja pyöriäisiä ja muuta kivaa! Kun miettii niin tää kenttäkurssi oli kyllä rennoin kaikista, joilla vaan oon ollu. Esimerkiksi kaikki illat olivat vapaita. Just hyvä varsinkin tuolla, koska tuolla Kilparilla on hirmuisesti nähtävää ja koettavaa niin oli tsäänssi tehdä omia reissujakin, kuten me tehtiin Mallan luonnonpuistoon. Ja pääsi kaikkii saunavuoroihin ja pystyi kehittelemään koko porukalle yhteistä ajanvietettä, kuten Kilpisjärven appron (huikea! :D) ja letunpaistoa kodassa jne. :)

Mun piti aluks tehä yks postaus koko loppukenttiksestä mutta huoh noita kuvia on paljon vaikka kuinka karsii, ja postauksesta tulis ihan liian pitkä kenenkään luettavaksi (kröhömm niin kuin tuo mun edellinen, hupsista) :D

Tää oli tosiaan mun ensimmäinen reissu Norjaan ja voi että kuinka kaunistaaa! Vuoria ja meri, pyöriäisiä ja lunneja! Eikä itikoita! Miks Norjassa on kaikki noin hyvin :D






Kattokaa nyt tota merta! Ja noi vuoret jotka "nousee" merestä. Oiii. Ja tossa meressä näin elämäni ensimmäiset valaat  Molempina Norja-päivinä! Auton ikkunastakin näin kun tsuumailin merelle!



Sain tolta kenttikseltä melkoisen paljon eliksiä eli lintulajeja, joita en oo ennen nähnyt. Paras oli lunni. Montakohan niitä eliksiä olis ollu yhteensä, parikymmentä?



Merirokkoa ja rakkolevää. Rakkolevän päällä on kiva dallailla kun alla poksuu. Tona päivänä myöhemmin keräilin merenpohjasta pikkukiviä joiden päällä oli merirokkoa söpösti. Mun mielestä ne oli tosi kauniita ja halusin Suvillekin antaa sellaisen kotona. Suvi vaan nauro tälle mun tuliaiselle... :D Äidillekin annoin ja sen reaktio oli "hyi!" :D Äiti ei taida vieläkään ymmärtää tätä mun uravalintaa (se toivo musta lääkäriä ja elätteli toivoaan aina viime vuoteen asti, vaikka mulla oli jo kaksi vuotta biologian opintoja takana). Isää taas kiehto kun kerroin niiden olevan sessiilejä äyriäisiä. Ihan kiva että myös kotimaiset tavalliset lajit kiinnostavat!



Hyrrr eikö Jäämeri näytäkin kylmältä? Me haluttiin testata se!

Pään heilutus käsien sisällä oli tuttu näky kenttiksellä :D Jäämeren King Kongit!



Joo kylmää se oli. Toi pohjakaan ei ollu ihanteellisin kun merirokot sattu jalkapohjiin ja pelkäsi astuvansa merisiilin päälle :D Muutama nousikin vedestä vähän verta valuen :D Jep, muutkin innostuivat menemään uimaan meidän jälkeen!

Sitten seuraavaan kohteeseemme eli merenpohjaan!

Okei no tää on vielä rannalta.


Noi kaikki kasat hiekan päällä on tuoretta hietamadon kakkaa :D Tuoretta siks että toi on vuorovesialuetta. Me kaivettiinkin pari hietamatoa esiin, mutta ne oli vähän säälittävän pieniä. Olisin halunnu nähä ison!

Kakkakasa

Hiusmeduusa delannu



Suolilevästö oli hyvä matto. Kelatkaa miltä toi näyttää veden noustessa, kun noi levät nousee pystyyn! Vähänkö olis kiva snorklata Jäämeressä.


Mun favourite kuvaan on hyvä lopettaa :) Liisi 

Hei hyi mun viereisen talon katolta nuori lokki tuijottaa mua. Osaaks ne kattoo pienestä ikkunasta sisään!? Hyi, lentäis jo pois.

Tänään meillä oli tarkoitus mennä Kumpulan maauimalaan viettämään chillii päivää ennen iltavuoroja, mutta sää ei ihan suosi :D Joko lähdetään tästä leffateatteriin tai sit pidetään kotiteatteri täällä, jauu! Se on by the way aivan ihanaa kun ei ole kouluhommia rästissä! Tai nytkin voi suunnitella vapaa-ajalle kaikkea ihanaa ilman että potee huonoa omaatuntoa. On vain duunia, mutta muuten se kaikki vapaa-aika on oikeesti vapaata!

- Kata

2 kommenttia:

  1. Kata sä oot niin ihanan weirdo :DD Siis se oli niin hauska kun kysyin et mikä toi kivi on, niin Suvi vastas et tuliainen Katalta. En voinu ku vaa nauraa :D ja sun äiti, hhahaha!

    Ei mut tää on niin sun ala! Mua lisäks kiinnostaa, minkälaisissa ammateissa voit toimia valmistumisen jälkeen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi mun tuliaisia ei arvosteta :DDDD Eiks se oo tuliaisten perimmäinen pointti tuoda oikeesti jotakin sieltä paikasta eikä vaan karkkia, jota saa kaikkialta :D Höhöö, no ainaki Suvi jätti sen sisustuselementiksi.

      Ammatit ovat suunnilleen tutkija, opettaja ja asiantuntijahommat. Opettajuus ei kiinnosta ja tutkijaks mun on mua vielä vähän vaikea kuvitella että saa nähä mitä mä tulevaisuudessa teen :D heh. Mutta sen on pakko liittyä ympäristöön ja luontoon!!

      - K

      Poista