perjantai 16. toukokuuta 2014

Kulttuurieroja Helsingin ja Bonnin välillä

Kata:

Hallo!

Vaikken kaukana Suomesta asukaan, Suomi tuntuu aika kaukaselta täällä asuessa. Tietenkin, sillä enhän mä kuule tai puhu suomea, en näe suomalaisia läheisiäni, en tiedä paljoakaan Suomen menosta, säästä, uutisista jne. ja mikä kauheinta, olen pihalla lätkän MM-kisoista :(

Mutta lisäksi pienet hauskat arjen kulttuurierot täällä saavat mut tajuamaan, että en todellakaan ole kotimaassani. Kokosinkin tähän muutamia "kulttuurieroja" Suomen ja Saksan välillä. Onhan Saksa suuri maa, ja eroja löytyy varmasti sekä osavaltioiden että ihan kaupunkien välillä, mutta tässä mitä olen havainnut täällä mun kaupungissa, Bonnissa :)

(kuvituksena mun satunnaisia kuvia mun parilta lenkiltä :D)


Teitittely. Vaikka kioskissa kolme vuotta työskenneltyäni opin teitittelemään luontevasti, en tule ikinä tottumaan että mua teititellään joka paikassa.

Kierrätys. Saksaa ei turhaan tunneta ympäristöystävällisenä maana. Esim. tuo kierrätys on ihan huippua täällä. Eri väriset lasitkin lajitellaan. Ja kaikki kierrättävät!

Sopivasti olin ottanut tämän hyvin esteettisen kuvan :D

Panttisysteemi baareissa. Kuten Suomesta, myös täältä löytyy panttisysteemi pulloihin ja tölkkeihin. Mutta tämä löytyy myös baareista/klubeista, joissa juomat tarjoillaan pulloissa. Jos kaljan hinnaksi on annettu 2 euroa, siitä maksetaan 2,50e. 50 senttä saa takaisin, kun pullon on palautanut. Tämä on fiksua, sillä en ole vielä törmännyt lasinsirpaleisiin diskojen lattiolla. Ehkä myös tämän takia niitä pulloja saa kanniskella niin ulos kuin vessaankin. Tupakanpolttajat tykkäävät. Tämä koskee myös laseja, mutta niitä en ole pahemmin nähnyt käytettävän.

Juomien maksaminen jälkikäteen. Baareissa, joissa istutaan, juomia ei makseta tilattaessa, vaikka tilaisi tiskiltä. Baarimikko kysyy nimen ja kirjoittaa sen juomanaluseen, johon merkitsee henkilön tilaukset pitkin iltaa. Ja aina olen kävellyt loppusummaan tyytyväisenä baarista ulos. (halpaa!!)

"Koputus" luentojen päätteeksi. Siis tämä. Pyörittelin silmiäni ensimmäisen luentoni jälkeen. Opiskelijat antavat aplodit luennoitsijalle koputtamalla pöytään aina luennon päätteeksi. (tuntuu yhä hölmöltä tehä tätä) Ja meinaan yhä jokaisen opiskelijasemman jälkeen antaa perinteiset aplodit!


Julkisilla paikoilla juominen. Joo ihan kuin tätä ei harrastettaisi Suomessa. Mutta! Täällä se on laillista ja ihmiset tekevät sitä häpeilemättä. Junissa otetaan after workit tai juodaan skumppaa. Juovia pyöräilijöitäkin olen nähnyt, mutta tämän laillisuudesta en menisi takuuseen…

… Koska Pyöräily tapahtuu teillä joko autojen seassa tai autojen vieressä. Jalankulkijoiden poluilla pyöräilystä sakotetaan. Ne on kyllä sen verran kapeitakin, etten tiiä kuka viitsisi edes niillä pyörräillä. Sitten on tietysti pyöräilijöille tarkoitetut omat tiet. Tämä kaupunki on niin pyöräilykaupunki kuin vaan olla voi. Kaikilla on pyörät ja joka toisena viikonloppuna järjestetään suuret pyörämarkkinat.

Papereita ei kysytä. Multa ei olla kertaakaan kysytty papereita. Ja edes mua nuoremmilta vaikuttavilta (teineiltä) en ole nähnyt kysyttävän papereita. Täällä on ikärajat, mutta esimerkiksi alaikäinenkin saa ostaa ja juoda alkoholijuomia vanhempiensa seurassa. Kaikki kummastelee täällä, kun kerron Suomen 30v-säännöstä ja siitä, että tupakat pidetään visusti piilossa. Täältä kun kaduilta löytyy tupakka-automaatteja! (nyt heräsi kysymys, miten alaikäisten tupakan ostoa voidaan kontrolloida sellaisessa?)



Tuntemattomien tervehtiminen. Tää on musta jotenkin aivan ihana tapa. Ei tätä joka paikassa tapahdu, etenkään ruuhkaisissa paikoissa, mutta monesti hiljaisemmissa paikoissa ja esim. "syrjäisemmillä" lenkkipoluilla. Huomaan tosin oman suomalaisuuteni tässä. Hyvinä aamuina aamut vaan paranee ihmisten hymyilystä ja tervehtimisestä, mutta väsyneinä ja huonoina aamuina taas haluaisin vaan olla omissa oloissani haha.

Naapuristoelämä. Täällä naapurit ovat keskenään kavereita! Ihan pesutuvassakin voi tutustua uusiin ihmisiin, ja kaikki ovat toisilleen kohteliaita ja ystävällisiä ja tarjoavat apuansa. Kun esim. vaan muistelenkin menoa Pasilan rapussa… Eikä tama pelkästään rajoitu opiskelijayhteisöihin! Olen kuullut samanlaisia tarinoita yksityiseltä asumispuoleltakin :)

Hymyileminen, kiittäminen ja yleinen hyväntulisuus. Kyllä tällaisia supereita ihmisiä Suomestakin löytyy ja tällainen meno joka kerta ilahduttaa, mutta täällä se on yleisempää. Ihmiset hymyilevät vastaantulijoille, naureskelevat itselleen ja omilleen mokilleen. Asiakaspalvelukin jotenkin paljon hyväntuulisempaa, mutta kyllä niitä hapannaamoja joka paikasta löytyy haha. Voihan tähän fiilikseen vaikuttaa ihan oma asennekin, mutta näin olen asian kokenut täällä :)


Täsmällisyys. Kaikille lienee tuttua, että saksalaiset ovat kaikkialla ajoissa. En ole vielä törmännyt kehenkään, joka tulisi esimerkiksi luennoille/seminaareihin myöhässä. Suomalaisetkin ovat täsmällisyyden kärjessä kun vertaa noihin etelän maihin… Voi huoh oikeesti :D

Kiireettömyys. Vaikka saksalaiset eivät myöhästele, he eivät silti kiiruhda paikasta toiseen. Tuntuu, että kaikki kävelevät niin lungisti. Sitten taas kun mä koitan kipittää kiireessä, näitä ihmisiä saa olla koko ajan ohittelemassa hyvin kapeilla jalkakäytävillä.

Hinnat. Tykkään hinnoista täällä. Niin edullista kaupassa! Ihmiset täällä ihmettelee miksi käyn Rewessä Neton, Lidlin ja Aldin sijasta, mutta mä satun tykkäämään Rewestä ja se on myös lähikauppani. Noi muut on vielä tuntuvasti halvempia mutta kyllä toi Rewekin on älyttömän halpa mulle. Joku sanoi, että Saksassa ruokakaupat on Euroopan halvimpia? Mun mielestä mun kämppiskin (saksalainen) sanoi niin.

Jep, jäin kuvailemaan näiden kahden paritteluaikeita.

Leipä. Ruokakaupoista ei saa tuoretta leipää. Leipä on sellasta säilöntäainemössöä, joka säilyy tuhottoman kauan avattunakin. Kaikki ostavatkin leipänsä "Bäckereista" (=leipomoista?), mutta niitä on onneksi vähän kaikkialla ja myös usein supermarkettien yhteydessä.

Vesi. Yhyyy I miss sooo much finnish water! Täällä kaikki tuppaa ostamaan vetensä, mutta mä itsepintaisesti juon hanasta vaikka hyvää se ei ole. Nyt olen alkanut keittämään sitä ja sitten jäähdytän sen, koska en oo varma kuinka mun vatsa tosta tykkää :D

Hmm, ei paljoa muuta "negatiivista" tule mieleen. Tottakai ikävöin suomalaista leipää, purkkaa ja sen semmoista (ihmisten lisäksi siis). Ai niin, ehkä julkinen liikenne! Se on täällä muuten toimiva (ja opiskelijoille ilmainen koko osavaltiossa), mutta bussit menevät miten sattuu. Yllättävää sinänsä, onhan Saksa muuten täsmällinen maa. Mutta ei mua pahemmin hetkauta, kun mä kävelen ja pyöräilen kaikkialle. Ei nyt mitään kummoisia "kulttuurieroja" mutta tuollaset asiat ovat herättäneet oman huomioni :)

Voisin ihan hyvin kirjoittaa myös Italian kulttuurista, sillä vaikka Saksassa asunkin, ympärillä on melkeinpä enemmän italialaisia kuin saksalaisia haha. Ja lisäksi tuo mun poikaystävä on italialainen. Vaikka myös paikallisiin olen onnekseni päässyt tutustumaan, suurin osa lähimmistä kavereistani täällä on Italiasta tulleita vaihtareita. En sitten tiedä hakeudunko aina vaistonvaraisesti italialaisten seuraan :'D haha no ei vaineskaan, italialaisia täällä nyt vaan sattuu olemaan suuri määrä ja useimmilla heistä on ihan mahtava persoona :) Italia on varmaan kaikista maista stereotypisoiduin (hienoa suomea taas), ja hauskinta siinä on, että jotkut niistä stereotypiosta on niin pelottavan lähellä totuutta haha (ja osa niiin totta). Mutta noista tulen kirjoittamaan sitten kesällä, kun olen tehnyt uuden reissun Italiaan ja saan sieltä lisäinspistä :) Tai ehkäpä jo ennen! Voih miten kaipaan jo Italiaan!

Oon niin helpottunut, että viikonloppu koitti. Älyttömän raskas viikko takana. Mulla alkoi hyvin intensiivinen kurssi tossa maanantaina, joka on todella mielenkiintoinen, mutta aikaa ja voimia vievä. Mun jokainen päivä on 10-19 ja pitäisi ton ajan ulkopuolellakin kerkeä opiskelemaan kaikki jutut läpi, tekemään esitelmiä jne. Mutta toisaalta kivaakin, kun päivät on täynnä ahertamista näin mielenkiintoisten asioiden äärellä :)

Schönes Wochenende für alle 

- Kata

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti